پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۸ رسوایی جدید برگزار کنندگان انتخابات، این بار در شیراز کشف صندوق های رای در ساختمان نيمه ساز   2009-07-02 11:40:52



پيدا شدن چهار صندوق رای در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزي شيراز، شواهد جدیدی از تخلفات گسترده انتخاباتی را بر ملا کرد. اين صندوق های راي زمانی پيدا شد که محمدرضا رضازاده، استاندار فارس و آيت الله ایمانی، امام جمعه شیراز و خبرنگاران روزنامه های محلی شیراز از عملیات احداث ساختمان کتابخانه مرکزی شیراز بازديد مي کردند.

محمدرضا نسب عبدالهی وبلاگ نويس و روزنامه نگار شيرازي روز چهارشنبه ضمن انتشار عکس ها صندوق های رای پيدا شده در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزي شیراز در وبلاگش نوشت که استاندار فارس پس از مواجه شدن خبرنگاران با این صندوق ها از آن ها خواست که به این موضوع در رسانه ها اشاره ای نکنند. او این صندوق ها را جزو "اسناد ملی"اعلام کرد.

به دنبال انتشار عکس صندوق های پيدا شده رای در ساختمان نیمه کاره کتابخانه شیراز خبرگزاری رسمی دولت، ايرنا با انتشار مصاحبه های پياپي با ااستاندار فارس، فرماندار شيراز و رييس مرکز اسناد ملی استان فارس اقدام به انتشار توضيحات متناقضي در خصوص اين صندوق ها کرد.

استاندار فارس بدون اشاره به توصيه اش به خبرنگاران شيرازي در مورد عدم انتشار خبر کشف اين 4 صندوق رای گفت که اين صندوق های راي جزو اسناد ملی به شمار مي روند و به همين دليل در کتابخانه نگهداري مي شوند.

اظهارات محمدرضا رضازاده در حالي بيان مي شد که مطابق قانون انتخابات کليه صندوق هاي راي بايد پس از شمارش آراء و صورت جلسه با حضور نمايندگان کانديدها، مجريان و ناظران شورای نگهبان، و رئيس صندوق تحت نظارت هيات هاي اجرايي به بخشداري یا فرمانداري تحويل شود، از طريق فرمانداري ها به استانداری و وزارت کشور منتقل شده و پس از پايان کليه مراحل انتخابات و رسيدگي به اعتراض ها و شکايات در نهايت امحاء شود.
توجیه تناقض، تهديد قضايي

فرماندار شيراز نيز روز چهارشنبه پس از کشف 4 صندوق رای در شيراز ادعا کرد که "صندوق هاي اخذ راي موجود در مرکز اسناد و کتابخانه مرکزي شيراز مربوط به انتخابات گذشته است و هيچگونه ارتباطي با دهمين انتخابات رياست جمهوري ندارد."

ابراهيم عزيزي انتشار تصاويرصندوق هاي کشف شده در ساختمان نيمه ساز کتابخانه مرکزي شيراز را "جو سازی" عنوان کرد، و به خبرگزاری دولت گفت "متاسفانه برخي افراد بدون تحقيق و بررسي دقيق اقدام به جو سازي در اين خصوص کردند، در صورتي که اين صندوق ها طبق دستورالعمل وزارت کشور در آن مکان نگهداري مي شود." وی افزود "برابر دستورالعمل وزارت کشور پس از اعلام نتايج و گذشت مدت زماني مشخص و بعد از اينکه آرا ماخوذه امحا گرديد، سه صندوق با محتويات خود و پلمپ شده، به عنوان اسناد ملي به مرکز اسناد ملي منتقل مي شود."

وی توضيحي نداد که چنانچه اين صندوق ها به عنوان اسناد ملی نگهداري مي شود چرا در محل ساختمان در حال احداث و نيمه ساز کتابخانه قرار داشتند.

فرماندار همچنين گفت که "صندوق هاي موجود درمرکز اسناد و کتابخانه مرکزي شيراز مربوط به دوره هاي مختلف انتخابات گذشته ازجمله مجلس خبرگان رهبري، مجلس شوراي اسلامي و شوراهاي اسلامي شهر و روستاست و هيچ ارتباطي به دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ندارد."

خبرگزاري دولتي ايرنا عصر چهارشنبه براي سومين بار مصاحبه ای از علي اکبر صفي پور مدير مرکز اسناد و کتابخانه ملي فارس را منتشر و به نقل از وی ادعا کرد که نگهداري صندوق های رای در ساختمان نيمه ساز کتابخانه مرکزي شيراز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت مي گيرد. وی در پاسخ به اين سوال که چرا صندوق هاي اخذ راي موجود در مرکز اسناد شيراز پلمپ شده است، گفت "براساس قانون، نمونه هايي از صندوق هاي هر انتخاباتي که در کشور برگزار شده در سازمان اسناد کشور نگهداري مي شود و بر همين اساس پس از يک دوره زماني و بعد از انجام مراحل قانوني، صندوق هايي با محتويات داخلي خود و پلمپ شده تحويل مرکز اسناد مي شود."

وی در مورد اينک چرا صندوق ها در محل ساختمان در حال احداث کتابخانه کشف شده، گفت که عمليات عمرانی مخزن اسناد کتابخانه شيراز در حال اتمام است و بسياري از اسناد به اين مخزن جديد منتقل شده اند از جمله چهار صندوق رای کشف شده. وی يکی از صندوق ها کشف شده را متعلق به انتخابات سومین دوره شورای شهر دانست اما در مورد سه صندوق دیگر به طور کلی ادعا کرد که متعلق به "انتخابات های گذشته" هستند.

صندوق های رای رها شده در ساختمان در حال احداث کتابخانه مرکزی شیراز یک پس از آن خبرساز شدند که تصاویر منتشر شده از سوی خبرگزاری دولتی ایرنا در مورد "بازشماری" آرای انتخابات توسط شورای نگهبان بازتاب وسیعی در افکار عمومی یافته بودند؛ تصاویری که در آنها، برگه های رای "تانخورده" بسیاری به چشم می خوردند. رسوایی حاصل از انتشار ناخواسته تصاویر فوق توسط خبرگزاری ایرنا، سخنگوی شورای نگهبان را بر آن داشت تا روز سه شنبه در کنفرانسی خبری ادعا کند که "صرف تا خورده بودن يا تا نخورده بودن براي اثبات وقوع تخلف كافي نبوده، بلكه بايد مدارك ديگري نيز وجود داشته باشد."

یک روز پیش از آن نیز، امیدوار رضایی نماينده مجلس و برادر محسن رضايی در مصاحبه ای با روزنامه خبر فاش کرده بود که "70 تا 80 درصد آرا با یک خودکار و با یک دستخط در صندوق های مختلف نوشته شده است." اظهارات امیدوار رضايي تنها اندکی بعد با انتشار عکس های بازشماری آراء از سوی خبرگزاری دولتی ايرنا و محتواي اين عکس ها – که شامل چند رای نوشته شده با دستخط مشابه بود - تائيد شد.

اما عباسعلی کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در واکنش به انتشار اين اسناد، با اشاره مستقیم به اظهارات امیدوار رضایی در مورد دست خط های مشابه خواستار برخورد قوه قضائیه با افشا کنندگان اسناد تقلب انتخابات شد. وی گفت: "این موضوع از همان بخش هایی است که قوه قضائیه باید به آن رسیدگی کند و با کسانی که این شائبه ها را درست می کنند برخورد کند."(شهرام رفیع زاده)


نام
پیام
Write all letters which are not black!
حروفی که سیاه نوشته نشده در پنجره وارد کنید.

روز نوشتها

یادها

شعرها

از دیگران

من و جنهایم

داستانها

انتخابات